Nieuws & Reviews

Nazorg als verkoopkanaal

Geplaatst op Categorieën Nieuws

November 2019

Wolf in schaapskleren.

Met open mond en gespitste oren luisterde ik vroeger naar sprookjes als Roodkapje, Kleinduimpje en mijn favoriet: de wolf en de zeven geitjes. Over de wolf die op de deur bonst en veinst dat hij de moeder is. En nog voel ik mee, met de zeven onschuldige geitjes. Na het voorlezen van mijn favoriete sprookje, sloot mijn moeder dan altijd af met de woorden: ‘eerlijkheid duurt het langst’.

Kost het bepaalde uitvaartbegeleiders in de week van de uitvaart alleen moeite een goede balans te vinden tussen emotie en zakelijkheid. Na ongeveer vier weken na de uitvaart kost het veel van hen geen enkele moeite hun schapenvacht aan te trekken. Onder het mom van nazorg bonst de uitvaartleider op de deur bij de familie en veinst te komen met een luisterend oor. De onschuldige familie die niet weet wat hen precies te wachten staat, doet open. Op het eerste gezicht lijkt er weinig veranderd aan de uitvaartleider van vier weken geleden. Toch laat hij zien, minder moeite te hebben met het vinden van de balans tussen emotie en zakelijkheid. Het is duidelijk dat de zakelijkheid de boventoon voert.

Na het aanhoren van de familie, ontdoet hij zich van zijn schapenvacht. Er komen tal van brochures tevoorschijn en worden tentoongesteld op de keukentafel. Diezelfde keukentafel waaraan vier weken eerder nog volop ruimte was voor emotie, begrip en vertrouwen. Nu ligt de keukentafel verstopt onder een dikke laag van productfoto’s en bijbehorende prijslijsten. Deze uitvaartleider heeft twee gezichten.

Nazorg als verkoopkanaal

Hoewel het als heel prettig kan worden ervaren, om samen met de uitvaartbegeleider terug te blikken op de week van de uitvaart. Is het belangrijk in ogenschouw te nemen dat het gesprek ook een andere kant op kan gaan. Nazorg is niet gratis! Heb je de uitvaartbegeleider daadwerkelijk nodig om producten of diensten voor je te regelen? Ben je niet in staat dit zelf te doen?

We leven in een tijdperk waarbij internet ons tot dienst is. De dienstverlenende rol van de uitvaartbegeleider mag niet ingewisseld worden door die van vertegenwoordiger van diensten en producten waar behoefte aan is na een uitvaart.

Advies ja. Verkoop nee. Mocht je er als familie toch voor kiezen de uitvaartbegeleider ook voor de nazorg in de arm te nemen. Dan mag je verwachten dat ook hier kwaliteit en transparantie gewaarborgd zijn. Want: Eerlijkheid duurt het langst! En alleen de zon gaat voor niets op.

Bij Philia Uitvaarbegeleiding is nazorg standaard en in het geval van bijkomende kosten is er overleg vooraf.

Wat wordt er eigenlijk bedoeld met nazorg?

Bijvoorbeeld; een grafmonument uitzoeken, het afhalen van de as, het bespreken van de as-bestemming, het opmaken van dankbetuigingen, hulp bij opzeggen van social media en bij het doorverwijzen naar juiste instanties en of leveranciers.

Wanneer worden er bij nazorg wel kosten in rekening gebracht?

Bijvoorbeeld; bij het regelen en begeleiden van een Ballonverstrooiing op de gewenste locatie (strand, park, tuin etc.).

Kijk voor meer informatie over Nazorg op mijn site.